Artikelen

Marketing Analytics – Het clusteren van producten of klanten.
Hoeveel producten heeft je organisatie? En hoeveel klanten?
De kans is groot dat het antwoord op beide vragen ver boven de 1000 is. Een gemiddelde webshop heeft vaak al meer dan 100.000 rijen aan producten. Ook een klantenbestand telt vaak oneindig veel rijen.
Hoe ga je als marketeer om met deze enorme schat aan data? Het is onmenselijk om al deze data te kennen en er trends in te ontdekken. Gelukkig biedt data science uitkomst om de data te benutten. Leer je producten of klanten kennen met clustering algoritmes.

De nieuwe Europese regelgeving voor AI
“De EU wil alleen optreden waar dat strikt noodzakelijk is: als de veiligheid en de grondrechten van haar burgers op het spel staan.”
De Europese Commissie heeft recentelijk regelgeving voorgesteld voor het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Dit artikel geeft een overzicht van de ontwikkelingen.

Marketing Analytics – Zo ontwikkel je de juiste databronnen.
Deze post van de serie Marketing Analytics gaat over databronnen. Waarschijnlijk bezit jouw business een schat aan (potentiële) data. Zet je deze data om tot de juiste inzichten, dan kan je mooie resultaten behalen. Denk bijvoorbeeld aan een groot concurrentievoordeel of een kostenbesparing.
Maar met welke databronnen moet je beginnen? Of op welke vlakken kan je jouw databronnen verder ontwikkelen? In deze post geef ik je een framework en wat handige voorbeelden!

Wat is Power BI en hoe maak ik dashboards?
Zet met Power BI in een handomdraai abstracte data om tot prachtige interactieve grafieken. Aan de hand van deze visualisaties kunnen er makkelijker inzichten gehaald worden uit data. Power BI stelt je dus in staat om data gedreven te werken.

Wat is Natural Language Processing (NLP)?
Wat is Natural Language Processing (NLP)? 19 mei, 2021 Rick Vink – Expert in Machine Learning & Deep Learning “Natural Language Processing (NLP) is het vakgebied binnen Kunstmatige Intelligentie (AI) dat zich bezighoudt met het analyseren van menselijke taal en de communicatie tussen mens en computer. Dit zijn vaak complexe vraagstukken waar een combinatie van

Marketing Analytics – Metrics en KPI’s voor jouw customer journey mapping.
Marketing is een erg breed begrip en daardoor niet in één getal te vangen. Daarnaast is de hoeveelheid beschikbare data enorm, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Effectief gebruik maken van marketing analytics is dus een uitdaging. Waar moet je beginnen?