Over School of Data Science
Wij trainen mensen voor de data-gedreven toekomst



Professionals opgeleid.
Op basis van >450 ervaringen.
Organisaties voorzien van opleidingen.
Missie
MVO



Bij School of Data Science zetten we ons actief in voor een rechtvaardige en inclusieve samenleving, volledig in lijn met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). We geloven dat technologie en data belangrijke elementen zijn voor het bouwen van een betere toekomst, en dat de toegang tot en kansen binnen deze domeinen democratisch en eerlijk verdeeld moeten worden, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om hierin te floreren. Onze aanpak draagt specifiek bij aan SDG 4: Kwaliteitsonderwijs, SDG 9: Industrie, Innovatie en Infrastructuur, en SDG 10: Ongelijkheid verminderen.
Onze bijdrage aan SDG 4: Kwaliteitsonderwijs
Wij zijn ervan overtuigd dat onderwijs een krachtig middel is om kansen te creëren en ongelijkheid te verminderen. Daarom maken we onze cursussen toegankelijk voor iedereen, ongeacht hun financiële situatie. Mensen die onze cursussen niet kunnen betalen, kunnen via een motivatiebrief aangeven waarom zij willen deelnemen. Zo creëren we gelijke kansen om digitale vaardigheden te ontwikkelen, wat essentieel is in de snel veranderende arbeidsmarkt.
Onze bijdrage aan SDG 9: Industrie, Innovatie en Infrastructuur
In samenwerking met de Europese Unie werken we aan innovatieve cofinancieringsprojecten die gericht zijn op het dichten van de “skills gap”. Door het aanbieden van opleidingen die zijn afgestemd op de banen van de toekomst, ondersteunen we de transitie naar een innovatieve en veerkrachtige economie. We versterken digitale vaardigheden in sectoren die deze het meest nodig hebben en bouwen samen aan een duurzame infrastructuur voor levenslang leren.
Onze bijdrage aan SDG 10: Ongelijkheid verminderen
Inclusiviteit staat centraal in alles wat we doen. We streven ernaar om onderwijs toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht achtergrond of financiële middelen. Door mensen op te leiden en te verbinden met kansen in de arbeidsmarkt, dragen we bij aan een eerlijke verdeling van economische groei en sociale mobiliteit. Zo helpen we de kloof tussen verschillende bevolkingsgroepen te verkleinen en ongelijkheid te bestrijden.
Samen bouwen we aan een wereld waarin iedereen de kans krijgt om bij te dragen aan een duurzame en inclusieve toekomst.
Kernwaarden
Aandacht
Balans
Communicatie
Deskundigheid
Klanten





Bedrijven
Hieronder is een selectie te zien van de grootste bedrijven van Nederland wiens medewerkers wij mochten opleiden. Weten wat we voor jullie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

Partners
Bij School of Data Science hechten we veel waarde aan partnerschappen. Samen met onze partners kijken we naar de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken en ontwikkelen we oplossingen die aansluiten bij de snel veranderende wereld. Door samenwerking kunnen we gezamenlijk groeien en een grotere impact maken. Deze partnerschappen helpen ons om onze missie van een inclusieve en data-gedreven economie te realiseren.









Team
Ons team is de belichaming van onze kernwaarden en missie. Ieder teamlid is een expert in zijn of haar vakgebied, en samen vormen we een diverse groep in zowel gedachtegoed, achtergrond als kunde. Deze diversiteit stelt ons in staat om innovatieve oplossingen te ontwikkelen en uitdagingen vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Dankzij deze brede kennis en ervaring kunnen we onze missie om een inclusieve, data-gedreven toekomst te realiseren, succesvol uitvoeren.

ir. Rick Vink
Docent Machine Learning, Data Science, IoT, Game Development, NLP, ChatGPT en Deep Learning
Rick Vink is een zeer ervaren trainer in Data Science, Machine Learning, IoT, Game Development, ChatGPT en een expert op het gebied van Natural Language Processing (NLP) en Language Models (LLM’s).
Rick Vink: “Techniek en wetenschap vind ik geweldig! Ik wil graag mijn kennis zo groot mogelijk maken over verschillende onderwerpen binnen techniek en wetenschap. Het delen van kennis is vind ik heel fijn. Omdat ik hierdoor extra gedreven ben om technieken zo goed te begrijpen, zodat ik ze ook helder en begrijpbaar kan delen met anderen. Het meeste van mijn tijd gaat dan ook zitten in hoe ik bepaalde concepten zo goed mogelijk kan visualiseren, waardoor ik het tijdens de cursussen effectief kan overbrengen.”

ir. Masoed Shakori
Docent Power BI, Power BI Gevorderd, Excel en Azure Machine Learning
Mijn doel is om al mijn cursisten het gevoel te geven dat ze veel hebben geleerd, een leuke tijd hebben gehad en ook zelf na de cursus aan de slag kunnen!
Ik heb een technisch achtergrond met een Bachelor Technische Natuurkunde en een Master Sustainable Energy Technology aan de TU Delft. Ik heb als ingenieur gewerkt in de zonne-energie sector en daarin veel ervaring opgedaan met o.a. project management, data en programmeren.
Verder is het mijn doel is om samenwerkingen te ontwikkelen met partners en klanten. Zodat we de kennis van School of Data Science zo breed mogelijk kunnen inzetten in de maatschappij.
Ik gebruik mijn vermogen om goed te luisteren en te analyseren om de juiste vragen te stellen, zodat alle puzzelstukjes van een uitdaging belicht worden. Samen met mensen tot oplossingen komen en anderen inzichten geven, geeft mij energie!
School of Data Science bedenkt samen met mensen, bedrijven en organisaties innoverende oplossingen. Dit varieert van mensen opleiden, tot het klimaatprobleem aanpakken. Zo kan ik mijn steentje bijdragen aan alle lagen van de maatschappij.

Farisch Hanoeman
Directeur School of Data Science
Mijn naam is Farisch Hanoeman, oprichter van en docent bij School of Data Science. School of Data Science is voor mij de plek waar mijn passies bij elkaar komen: mensen motiveren en verenigen om hiermee een groter doel na te streven en het oplossen van complexe vraagstukken.
Het grote doel dat we nastreven bij School of Data Science is de samenleving helpen bij de uitdagingen die de huidige industriële revolutie met zich meebrengen. Hoofdzakelijk betekent dit dat we cursussen, trainingen en workshops geven, waarbij we mensen leren omgaan met technieken en processen rondom het thema data. Daarnaast begeleiden en ondersteunen we bedrijven en overheden door middel van advisering en implementatie.
Wat voor mij belangrijk is, is dat de huidige industriële revolutie iets is waar iedereen van kan profiteren en dat dit op een eerlijke en ethische manier gaat. Dit doen we door al onze cursussen toegankelijk te maken, ongeacht je achtergrond in beroep of educatie. Ook organiseren we Meetups waar je laagdrempelig kennis kan maken met data science en machine learning concepten.
Mijn talent ligt in het versimpelen van complexiteiten en vanuit deze eenvoud te communiceren. Wat betekent dit nu concreet? Wanneer ik doceer verplaats ik me altijd eerst in de ander. Wat weet de ander? Waar ligt haar/zijn leerbehoefte? En, wat wil de ander doen met de opgedane kennis? Dit perspectief is mijn startpunt. Van hieruit bouw ik stap voor stap met simpele bouwstenen aan een uitgebreid en doelmatig concept.
Diezelfde filosofie is net zo toepasbaar op advisering en implementatie in organisaties. Wat hier voor mij belangrijk is, is goed te begrijpen wat de culturele waarden zijn van de organisatie, de toegevoegde waarde die de organisatie heeft in de economie en de huidige uitdagingen en doelstellingen.

Zefanja van Bakel
Docent Power BI, Azure Fundamentals, Microsoft 365
Zefanja is een resultaatgerichte motivator die, na jarenlang werkzaam te zijn geweest als adviseur in de financiële dienstverlening, zich nu richt op de verdieping in Data & AI. Haar scherpe analyses komen voort uit haar talent voor echt luisteren naar de klant en de drive om tot de door allen gewenste oplossing te komen.
Weten waar je het over hebt, flexibiliteit zonder de protocollen te negeren en werkelijke interesse en betrokkenheid helpen haar om de gewenste resultaten te bereiken. Natuurlijk staat de klant daarbij voorop, het commerciële belang van de werkgever komt daar direct achteraan.
Immers, zo denkt zij, een tevreden klant is een vaste klant en daarmee is de waarde van de relatie onderstreept. Zefanja stopt niet voordat de uitdaging is uitgewerkt en is ook eerlijk wanneer het onmogelijke wordt gevraagd. Een realist met het vermogen zich in anderen te verplaatsen.

Docent Power BI en Storytelling with Data
Ik ben een een enthousiaste Power BI-ontwikkelaar en trainer, zowel in loondienst als als zzp’er. Mijn development werkzaamheden draaien om het creëren van hoogwaardige en gebruiksvriendelijke dashboards die nauw aansluiten bij de wensen van mijn klanten. Ik vind het belangrijk om bij het ontwerpen goed door te vragen. Door dit proces van analyse en doordachte vragen iteratief te doorlopen, kan ik dashboards ontwikkelen die aansluiten bij de verwachtingen.
Mijn aanpak omvat ook het waarborgen van intuïtieve interfaces, zodat gebruikers moeiteloos waardevolle inzichten kunnen verkrijgen uit de beschikbare data. Daarnaast is het essentieel voor mij om de huisstijl van mijn klanten te integreren in elk dashboard. Ik zorg ervoor dat zowel de data als het ontwerp herkenbaar zijn en volledig in lijn liggen met het merk van mijn opdrachtgevers.
Naast mijn development werkzaamheden geniet ik ervan om mijn kennis te delen als Power BI trainer, waarbij ik mijn enthousiasme en ervaring overbreng naar mijn cursisten om hen te helpen succesvolle projecten te realiseren.

Docent Python en Data Science

drs. Isabel van der Lijke
Talent Manager, HR en Organisatiedeskundige
Door het volgen van de studies Arbeids- en Organisatiepsychologie en Psychology of Digital Media
kwamen mijn twee interesses samen. Media is overal om ons heen wat veel kansen kan bieden, maar
ook valkuilen. Media heeft echter ook vaak een slechte naam gekregen: social media zou inherent
slecht voor je zijn, je mobiele telefoon alleen maar afleidend. Maar zoals elke tool is het maar net
hoe je het gebruikt! Daarnaast werken we een groot deel van ons leven, wat ons veel kansen kan
bieden tot zelfontwikkeling. Het is echter belangrijk om te doorgronden wat jou als persoon energie
geeft; een prettig team, meer (of minder) verantwoordelijkheid, meer skills ontwikkelen, etc. Deze
nuances die op de persoon zijn gericht vind ik enorm interessant en onderzoek ik graag tot in de
details. Ik vind het ook enorm interessant om deze bevindingen te delen op een begrijpelijke manier;
passend bij de doelgroep.

Docent SQL
Neriman Kocaman is een zeer ervaren professional op het gebied van testen, verificatie en validatie (V&V), systeemengineering en procesverbetering. Met een indrukwekkende staat van dienst en een diverse reeks van rollen en verantwoordelijkheden, heeft ze gedurende haar carrière consistent bijgedragen aan het verbeteren van de kwaliteit en betrouwbaarheid van systemen en processen.
Haar professionele reis begon met een MSc / Drs-diploma in Wiskunde aan de Universiteit Leiden. Sindsdien heeft Neriman een indrukwekkende reeks functies en verantwoordelijkheden bekleed binnen verschillende organisaties.

Zahed Ashkara LLM
Docent ChatGPT voor Juristen
Ik ben een gedreven menselijke leider op het gebied van organisatieverandering en leren en ontwikkeling. Mensen zijn onze grootste troef! En daarom geloof ik in het stellen van het juiste voorbeeld als het gaat om het mogelijk maken van het welzijn en de vitaliteit van medewerkers. Ik beschouw mezelf als een mindful leider. Dus als het gaat om het gedaan krijgen van ingewikkelde zaken, investeer ik in solide stakeholder management, inclusief ontwerp en beïnvloeding zonder controle. Altijd met als doel mijn inspanningen af te stemmen op bedrijfsdoelen en strategie.
Mijn energie en motivatie komen voort uit nieuwsgierigheid en creativiteit, die tot bloei komen in een cultuur die gedreven wordt door doelstellingen en openheid.

Tina Ehrami MSc.
Docent Storytelling with Data
Ik ben een gedreven menselijke leider op het gebied van organisatieverandering en leren en ontwikkeling. Mensen zijn onze grootste troef! En daarom geloof ik in het stellen van het juiste voorbeeld als het gaat om het mogelijk maken van het welzijn en de vitaliteit van medewerkers. Ik beschouw mezelf als een mindful leider. Dus als het gaat om het gedaan krijgen van ingewikkelde zaken, investeer ik in solide stakeholder management, inclusief ontwerp en beïnvloeding zonder controle. Altijd met als doel mijn inspanningen af te stemmen op bedrijfsdoelen en strategie.
Mijn energie en motivatie komen voort uit nieuwsgierigheid en creativiteit, die tot bloei komen in een cultuur die gedreven wordt door doelstellingen en openheid.

Docent Excel
Als trainer wil ik mijn cursisten altijd voorzien van de juiste kennis om hun werk met Excel zo efficiënt mogelijk te verrichten. Daarnaast is het voor mij van belang dat de cursisten na de les, met een goed gevoel naar huis gaan en zich meer thuis voelen met de Excel omgeving.
Ik blink uit in het opbouwen van positieve relaties en het leveren van uitzonderlijke resultaten. Met mijn ondernemende karakter en sterke communicatievaardigheden ben ik in staat me snel aan te passen. Ik ben toegewijd aan voortdurend leren en groeien, en altijd enthousiast om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Jules van Ligtenberg BSc
Docent Python Advanced, Data Science en Machine Learning
Mijn naam is Jules van Ligtenberg, Freelance Trainer en Consultant in Machine Learning (ML) én Kaggle Competitions Master. Met een uitgebreide achtergrond in ICT en ML breng ik praktijkervaring naar de klas, waarbij ik mijn lessen verrijk met inzichten opgedaan in verschillende projecten.
Lesgeven is mijn passie. Mijn doel is niet alleen om technische vaardigheden over te dragen, maar ook om mijn studenten een diep begrip van de essentie van de onderwerpen te geven. De nadruk ligt altijd op toepasbaarheid: de kennis die studenten bij mij opdoen, moet uiteindelijk waarde toevoegen aan de organisaties waarvoor zij werken.
Twee praktijkvoorbeelden van mijn werkervaring:
Ministerie van Buitenlandse Zaken: Hier heb ik jarenlang het Visum Informatiesysteem onderhouden en was ik verantwoordelijk voor de analyse, het ontwerp en de implementatie van alle wijzigingen.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS): Samen met een collega ontwikkelde ik voorspellende ML-modellen die de zorgkosten voor elke Nederlander nauwkeurig voorspelden. Ons beste model presteerde aanzienlijk beter dan het model dat jaarlijks wordt gebruikt voor risicoverrekening tussen zorgverzekeraars.
Mijn praktijkgerichte aanpak in het lesgeven komt onder meer tot uiting in de nadruk op een beknopt, duidelijk en helder ontwerp. Bij effectieve communicatie met stakeholders is zo’n ontwerp cruciaal, dit kan voorkomen dat tijd en middelen worden verspild aan onhaalbare projecten.
In mijn vrije tijd blijf ik mijn vaardigheden aanscherpen door deel te nemen aan internationale Machine Learning-competities, zoals op Kaggle.com.

Martijn Jansen MSc
Docent Data Science
info@schoolofdatascience.nl

Docent Storytelling with Data
Mijn interdisciplinaire interesses hebben me altijd buiten de traditionele beperkingen van de geesteswetenschappen gehouden. Hierdoor kon ik inspiratie vinden in nieuwe passies die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben. Ik heb een theoretische MA-graad in filosofie van de Erasmus Universiteit, met een focus op ethische, sociale en politieke kwesties. Mijn focus ligt op de kruising tussen de geesteswetenschappen en de computationele wetenschappen.
Ik ben ervan overtuigd dat ondanks de ongelooflijke technologische vooruitgang die we momenteel meemaken, de menselijke behoefte achter de programmering/het ontwerp is nog steeds een fundamenteel aspect is. Zeker nu vele basisfuncties van onze samenleving worden geautomatiseerd. Dit komt omdat computerprogramma’s, altijd slechts een hulpmiddel zullen blijven. De realiteit is dat we snel aan het evolueren zijn naar een relatief onbekende toekomst, boordevol technologisch potentieel.
Mijn reis, zowel binnen de academische wereld als in de wereld van de informatica, ongetwijfeld een niet-traditionele. In beide werelden was het een reis van het cultiveren van zelfredzaamheid. Dit is de reden geworden voor mijn voortdurende betrokkenheid in verschillende rollen. Van mentorschap, bijlesprogramma’s en onderwijs. Op deze manier put ik veel uit een Freireaanse pedagogiek, gericht op de empowerment van studenten.
In het geven van onderwijs vind ik het belangrijk om continu een balans te vinden tussen het bouwen aan vaardigheden en tegelijkertijd het dialoog blijven aangaan met mijn studenten. Deze aanpak heeft ertoe geleid dat ik begrijp hoe belangrijk het is een eerlijke, in samenwerking gecreëerde educatieve omgeving te creëren. Binnen deze omgeving staat niet alleen het verwerven van vaardigheden centraal, maar ook de ontwikkeling van het leerproces zelf.
Na het afronden van mijn master aan de Erasmus Universiteit, stelt mijn werk als cursusontwikkelaar mij in staat om nieuwe manieren te onderzoeken om filosofie toe te passen op een veranderende wereld gedreven door technologische innovatie. Enkele van mijn kerninteresses zijn het vertellen van verhalen met data (Storytelling with Data), ethiek in AI, kwalitatieve data analysemethoden en het voeren van gesprekken over de democratisering van technologie door middel van eerlijke toegang verkrijgen tot educatie (en op welke manieren dit kan worden bereikt).

Docent Storytelling with Data

Joris van den Boogaard MSc
Docent Power BI en Copilot
Mijn naam is Joris van den Boogaard. Ik heb ruim 15 jaar ervaring in de wereld van BI en dit vooral gecombineerd met Finance.
Naast mijn werk als Freelance BI consultant voor bedrijven haal ik veel energie uit mijn werk als Trainer om zo mijn enthousiasme voor het vak over te brengen!